RAMOWY ROZKŁAD DNIA
w Przedszkolu Nr 2 w Augustowie
Wprowadzony Uchwałą nr 9./2016
Rady Pedagogicznej Przedszkola nr 2
w Augustowie z dnia 15.09.2016r.
Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza jest organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie wybranych przez nauczycieli z grup programów wychowania przedszkolnego, wprowadzonych do użytku w placówce przez dyrektora zgodnie z wymogami prawa oświatowego. Zgodnie z nową postawa programową podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne dzieci oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu. Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych, organizowanych na terenie przedszkola. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo- dydaktycznych, jakie przedszkole oferuje dzieciom.
Również w zgodzie z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego pobyt dzieci w przedszkolu uwzględnia pięć części:
• co najmniej jedna piąta pobytu dziecka w przedszkolu przeznaczona jest na dowolną zabawę dziecka (dzieci mogą bawić się w dowolny sposób, przy dyskretnym udziale nauczyciela),
• co najmniej jedną piątą dzieci spędzają w ruchu, np. w ogrodzie, na boisku, w parku (mogą być organizowane zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe),
• jedna piątą przeznaczamy na zajęcia dydaktyczne,
- pozostałe dwie piąte pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciel zagospodarowuje dowolnie (np: czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne).
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W NASZYM PRZEDSZKOLU REALIZOWANA JEST W GODZINACH OD 8:00 DO 13:00
6.00 – 8.30
- schodzenie się dzieci
- zabawy dowolne indywidualne i w grupach, według zainteresowań
- zabawy zorganizowane w kole lub przy muzyce,
- rozmowy indywidualne z rodzicami
- utrwalenie opanowanych w przedszkolu wierszy, piosenek,
- czynności dowolne podejmowane przez dzieci i inspirowane przez nauczycielkę,
8.30 - 9.30
- przygotowanie do śniadania
- zabiegi higieniczne, czynności porządkowe.
- śniadanie
- doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku,
- kulturalne zachowanie się przy stole
- zestaw ćwiczeń porannych,
- zabawy ruchowe i taneczne
9.30 – 10.30
- zajęcia organizowane w sali lub na powietrzu przez nauczycielkę prowadzone w/g planów miesięcznych opracowanych dla poszczególnych grup w oparciu o podstawę programową
- w grupach młodszych zajęcia i zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci.
10.00 – 11.30
- pobyt na powietrzu, gry i zabawy dowolne na placu przedszkolnym,
- spacery, wycieczki,
- obserwacje przyrodnicze
- w zależności od pogody zabawy dowolne w sali, oparte na spontanicznej tywności dziecka i wspierające integrację
11.30 – 12.00
- powrót z ogrodu przedszkolnego, czynności samoobsługowe w szatni
12.00 – 13.00
- przygotowanie do obiadu, zabiegi higieniczne
- obiad - praca nad prawidłowym przeżuwaniem pokarmów oraz przezwyciężanie niechęci do niektórych potraw
- posługiwaniem się łyżką i widelcem, wdrażanie dzieci do samoobsługi, dbanie o utrzymanie czystości na stolikach
- wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych
- w grupach młodszych przygotowanie do odpoczynku, doskonalenie samodzielnego zdejmowania odzieży.
13.00 – 14.30
- w grupach młodszych odpoczynek poobiedni –w tym słuchanie bajek i muzyki relaksacyjnej. Ubieranie się dzieci.
- w grupach starszych zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych, zabawy integracyjne, planszowe, konstrukcyjne, plastyczno- techniczne
14.00 – 15.00
- podwieczorek
- zajęcia dodatkowe
- zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych
15.00 – 17.00
- w zależności od pogody zabawy dowolne w sali lub na powietrzu,
- czynności opiekuńcze
- rozmowy indywidualne z dziećmi, rodzicami
- praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulującym, kompensacyjnym i wychowawczym,
- prace porządkowe.
W naszej placówce oprócz trzech podstawowych posiłków dzieci codziennie otrzymują owoce surowe lub suszone. W każdej sali zapewniamy wodę mineralną. Latem, gdy dzieci przebywają na powietrzu, napoje są wynoszone. Jadłospis przedszkolny ustalany jest z tygodniowym wyprzedzeniem, wisi w widocznym miejscu, zaraz przy wejściu do budynku. Dzieci spożywają na stołówce urozmaicone posiłki. Dostosowujemy potrawy do diet dziecięcych.
Dzieci uczestniczą w przygotowywaniu śniadań i podwieczorków – z podanych produktów w dowolny sposób przygotowują sobie kanapki, samodzielnie smarują pieczywo.
Starszaki pełnią dyżury na stołówce przedszkolnej.